Wat is een huisstijl?

De een noemt het een huisstijl, de ander een visuele identiteit of brand identity. Over een ding zijn we het allemaal eens: een goede huisstijl is onmisbaar voor ieder bedrijf, merk en product. Een huisstijl is veel meer dan een logo. Wat een huisstijl, visuele identiteit of brand identity precies is, leggen we uit in deze blog!

Ellen Hoving
4 minutes

De een noemt het een huisstijl, de ander een visuele identiteit of brand identity. Over een ding zijn we het allemaal eens: een goede huisstijl is onmisbaar voor ieder bedrijf, merk en product. Een huisstijl is meer dan een logo; het is de volledig uitgewerkte visualisatie van een merk. Wil je jouw diensten of producten aan de juiste mensen aanbieden? Zorg dan voor een huisstijl die je past als een jas!


De belangrijkste onderdelen van een huisstijl

Ambitieus als je bent, ga je het liefst meteen aan de slag met het ontwerpen van jouw huisstijl. Maar voor je naar de tekentafel of computer rent, doe je er goed aan om na te denken over jouw positionering. Wie ben jij, wie is jouw doelgroep, wat wil je bereiken, wat maakt jou onderscheidend en hoe zorg je ervoor dat klanten zich aan jou binden? Kan je deze vragen beantwoorden, dan kan je aan de slag met jouw huisstijl.

Deze onderdelen mogen niet ontbreken in een huisstijl:

  • Logo: beeld-/woordmerk dat laat zien waar jouw merk voor staat
  • Typografie: lettertypes die je gebruikt
  • Kleurenpalet: kleuren die passen bij de eigenschappen van jouw merk
  • Vormtaal: vormen die je als grafische elementen toepast in jouw uitingen
  • Tone of voice: regels over het taalgebruik in jouw communicatie


Dit is waarom een huisstijl belangrijk is

Jouw huisstijl vormt de basis voor ieder ontwerp waarmee je naar buiten treedt. Wil je dat jouw doelgroep jouw merk herkent en onthoudt, dan moet je jouw huisstijl consequent toepassen in alles wat je communiceert.

Een visuele identiteit die goed ontworpen is, draagt bij aan de professionaliteit en geloofwaardigheid van jou als merk. Vormgeving die jouw doelgroep aanspreekt, zal hen sneller overtuigen met jou in zee te gaan.  

Een huisstijl is van grote invloed op hoe mensen een merk zien en ervaren. Alles wat jij naar buiten brengt is van invloed op jouw imago. Jouw visitekaartje, jouw poster of brochure; ieder product draagt eraan bij. Matcht jouw imago met dat waar je als merk voor staat? Dan trek je de juiste doelgroep aan.


Hier moet een goede huisstijl aan voldoen

Om een goede eerste indruk achter te laten bij jouw potentiële klanten, wil je dat jouw huisstijl ontworpen is door een ervaren ontwerper. Misschien ben je er zelf wel een! Een goede huisstijl is:

  • Op maat gemaakt; passend bij jou en jouw doelgroep
  • Digitaal inzetbaar; bijvoorbeeld op jouw website, social media en in presentaties
  • Analoog inzetbaar; bijvoorbeeld op jouw visitekaart, briefpapier en productfolder
  • Origineel en herkenbaar; zoals jij is er maar één
  • Tijdloos; de huisstijl groeit met jou en jouw merk mee

Hoewel een huisstijl op maat gemaakt wordt, kan je altijd even inspiratie opdoen bij anderen. Bekijk onze Meesterwerken om te ontdekken welke stijl bij jou past.


Welke huisstijlmiddelen kan je drukken?

Naast een mooie website en ingerichte social media platforms, zijn er als merk ook een aantal gedrukte huisstijlmiddelen die je in huis móet hebben. Drukwerk dat jouw potentiële klanten zien als ze (voor het eerst) met jou in aanraking komen. Bij PeterPrint print je snel en eenvoudig jouw:

Wil je dat jouw drukwerk perfect bij jouw merk past? Met keuze uit meer dan 20 papiersoorten zit er altijd iets voor je bij. Daarnaast bepaal je bij PeterPrint zelf het formaat en de oplage waarin je jouw drukwerk drukt. Je hebt dus alle vrijheid om creatief te zijn!


Wat is een huisstijlhandboek?

Een gouden tip is om een huisstijlhandboek te maken. Hierin leg je je jouw huisstijlregels vast. Zo weet je zeker dat jouw huisstijl consequent en op de juiste manier toegepast wordt, door jezelf en door een ander! 

Met een huisstijlhandboek heb je altijd een spiekbriefje achter de hand. Welke kleurcode hoort bij mijn achtergrond? Moet mij secundaire lettertype in bold of semibold? Allemaal goed om vast te leggen in een boek. Dit huisstijlhandboek kan trouwens digitaal, gedrukt, of beide handig zijn. We zien vaak gedrukte huisstijlhandboeken voorbij komen, bijvoorbeeld in de vorm van een gedrukt magazine of een Wire-O brochure. Deze kan je het best opmaken in Adobe InDesign of Affinity. Een online huisstijlhandboek kan prima als pdf'je of als (verborgen) webpagina op je website. 

Wat er precies in dit huisstijlhandboek moet komen? Zie dit rijtje hierboven nog eens! Als je vaak drukwerk laat drukken, is het ook verstandig om in het boek op te nemen op welke papiersoort(en) je altijd drukt en welke afwerkingen (zoals foliedruk) jouw merk versterken.


Vragen over het drukken van jouw huisstijlmiddelen?

Heb je vragen over het drukken van jouw huisstijlmiddelen, of wil je iets anders weten? Neem contact op met onze klantenservice, dan helpen we je graag verder.

Over de auteur

A photo of Ellen Hoving
Ellen Hoving Ellen is marketeer bij PeterPrint. Met 8 jaar ervaring als ontwerper en marketeer ontwikkelt ze creatieve campagnes van concept tot eindproduct. Haar favoriete papiersoort is Rebello: stoer, ruw en rebels. Meer over Ellen
We helpen je graag verder
print het tot leven
© 2024 PeterPrint B.V. Quellinstraat 49, Antwerpen Algemene voorwaarden Cookies Klachten
Logo PeterPrint wit outline

Inloggen

Nieuw bij PeterPrint?
Account aanmaken